сряда, 25 юни 2014 г.

За музиката




   Веднъж попитах един музикант дали пеенето на птиците е музика. За мое съжаление, получих отрицателен отговор, защото птичите песни не били организирани в ритъм и мелодия посредством изразните средства, с които си служи нотното писмо.
   Ако съблюдавам този отговор, то стигам до извода, че музиката като изкуство е човешко изобретение, защото се композира чрез величини, измислени от човека. Разбира се, бих могла да допусна, че музикалните звукове илюстрират звуците и шумовете, които се срещат в природата и заобикалящия ни свят. Но все пак остава тезата, че музикантите предават измислени от самите тях, а не копирани директно от природата творения. 
   Обаче историята познава други случаи, които противоречат на изложената по-горе теза. Пример е творчеството на композитора на класическа музика Шопен. Приживе той твърдял, че чува в природата много красива музика. Но той можел да я предаде в своите композиции само отчасти. Причината била ограничеността на нотното писмо, чрез което Шопен не успявал пълно и изчерпателно да опише това висше природно звучене, което той чувал навсякъде и непрекъснато около себе си. 
   От друга страна, окултистите твърдят, че всичко в природата се движи и вибрира в строго опеделен закономерен ритъм. Затова според мен, звуците в природата не са обикновен шум, който композиторите допълнително обработват, докато получат музика. Звуците в природата са в същност звукове, които не са лишени от музикалност. Тези естествени музикални звукове непрекъснато, непреривно и хармонично градят и композират вечната мелодия на Всемира.
   Тогава дали птичата песен е музика? Според мен няма по истинска музика от гласа на пойната птичка. А заобиколена от звученето на останалите окръжаващи я природни звуци, пойната песен добива най-реалния и естествен музикален аранжимент. 

Пример: Л. Дакен "Кукушка" и Ж.Ф.Рамо "Перекликание птиц"
                  https://www.youtube.com/watch?v=21qT8DROdp8





Няма коментари:

Публикуване на коментар