понеделник, 6 март 2023 г.

Идеята за андрогинност в картината "Въплътения ангел" на Леонардо да Винчи

 (окултно есе)


Въплътения ангел, худ. Леонардо да Винчи



      Безспорно Леонардо да Винчи е един от най-гениалните творци на петата подкоренна човешка раса.  Творчеството му се характеризира с изключително богато въображение. Затова всички негови творби носят уникални идеи и в повечето случаи са скандални не само за своето време; те са скандални и днес.
     Пример за скандал в Леонардовото изкуство е и картината "Въплътения ангел". Тя е неудобна с това, че на нея е изобразен андрогинен образ на ангел без криле, който съдържа първични и вторични полови белези и на мъж, и на жена. 
     Нека първо да обясним какво означава понятието "андрогинност". Андрогините са хора, при които присъстват белези и от двата пола. На физическо ниво, те могат да бъдат само от единия пол или да са хермафродити. Като хермафродити, те имат един ясно изразен полов орган и още втори недоразвит полов орган, противоположен на ясно изразения. На ментално ниво обикновено имат балансирано развити или потенциал за балансирано развитие и на двете мозъчни полукълба. Това ги кара да се усещат като свръхчовеци, защото за разлика от хетеросексуалните индивиди, те умеят едновременно и да мислят логично като мъже, и да чувстват с голяма дълбочина като жени. 
    Според екзотеричната (светска) наука, лявото мозъчно полукълбо е мъжко. Като такова, то се характеризира с логика, рационалност, праволинейност. Дясната хемисфера е женска. Тя се характеризира с интуиция, чувственост, емоционалност. 
    Ето защо андрогините наистина са свръххора. Те са едновременно логични и чувстващи, като успешно проявяват тези 2 качества в единство и едновременност. 
    Друга черта на някои андрогини, е тяхната особена красота. Имам предвид, че се срещат мъже, които имат само мъжки полов орган, но в лице са толкова хежни и красиви, че хората ги бъркат за жени. Тази особеност се нарича "висша женственост". Част от тези мъже обичат да се гримират и да носят дамски дрехи като травестити. 
    А сега да насочим вниманието си към картината "Въплътения ангел" на Леонардо да Винчи. Да поразсъждаваме какво го е накарало да изобрази в двуполовост едно от най-благите същества на Творението - ангелът. 
   Според Атле Нес - биографът на Леонардо да Винчи (1), този ангел от плът и кръв, е "най-забележителната и същевременно най-смущаващата скица на Леонардо", която "става известна чак в наши дни". (1, с. 251) 
    Тази скица представлява ''млад мъж с дълга къдрава коса. Дясната му ръка сочи нагоре, лявата леко повдига тънък воал, направен от прозрачна материя. С изключение на воала, персонажът е гол". (1, с. 251) 
    Друг писател, изследвал творчеството на Да Винчи е Чарлс Никъл. (2) В своята книга "Леонардо: полетите на мисълта", той пише относно "Въплътения ангел", че гледайки тази картина, "човек се сблъсква с всички противоречия не само между женското и мъжкото, но също и между някакъв екстаз и тъга, което стига почти до страдание. Устата е едновременно детска и сексапилна, затворена и полуотворена, няма и канеща се да проговори. Къдравата коса е атрибут, който може да принадлежи и на двата пола." (2, 448) 
     Да обърнем внимание на несъвместимостта между радостното и тъжното, които обаче художникът е успял да съчетае хармонично. Ангелът е едновременно в екстаз и страдание. Вероятно тук, Леонардо търси баланс между радостта и тъгата, които непрекъснато се редуват в света, в който живеем и във всяка човешка душа. 
    Друга особеност на скицата е, че тя съдържа едновременно и святост, и еротика. По този въпрос Атле Нес и Чарлс Никъл са единодушни. Атле Нес пише, че усмивката на ангела е "загадъчна, подканваща" (1, с. 251) Още провокативната рисунка се отличава със "силен еротичен заряд", (1, 252) понеже ангелът е изобразен с полов член в ерекция. 
    На същото мнение е и Чарлс Никъл. Той твърди, че ние - зрителите на картината, се чувстваме "неловко и това без съмнение е допълнително провокирано от ерекцията, която може да се види през воала. Сякаш има нещо сатанинско зад това ангелско създание, но не можем да преценим дали нашите тревожни усещания при интерпретацията - отразяват собствените ни затруднения да открием цялостната кохерентност в творбата, или са породени от несъвместимостта на небесните стремления и удоволствията на оргазма." (2, с. 448) 
    Изследвайки скицата на Леонардо, Чарлс Никъл отразява, че ангелът ни втълпява усещане за радост и тъга, за щастие и страдание, понеже се долавя "нещо сатанинско зад това ангелско създание". Никъл е на мнение, че творбата е едновременно религиозна и еротична, защото успешно съвместява "небесните стремления и удоволствията на оргазма". 
    С няколко думи, от споделеното на двамата писатели, можем да обобщим, че тези несъвместими до противоположност идеи на гениалния художник, много добре се вместват в Ада, в който живеем всички на Земята. Та нали окултистите твърдят, че планетата Земя се намира в 13-та сфера и всъщност тя е Адът. Но живеейки в Ада, всички копнеем за Рая. От друга страна, образно казано, Адът и Раят са вътре в нашите души и от нас зависи къде ще изберем да пребиваваме. Ето защо Леонардо е съчетал физическото с духовното, макар че това води до скандал във възприятията дори на съвременния човек от XXI век. 
    Според отците на Църквата, душата е безполова. Според окултната наука, тя е двуполова. Когато човек се преражда, той слиза само с единия пол и с част от своя енергиен заряд - толкова, колкото му е необходимо, за да осъществи успешна инкарнация. Човек слиза с единия пол, а другият пол остава на Небето и ние поддържаме връзка с него докато спим. Ето защо не само у бисексуалните хора, но у всички индивиди е заложена потенциалността да развиват качествата и на двата пола. На практика всеки хетеросексуален трябва да стане бисексуален, за да се превърне в свръхчовек. Хетеросексуалността е норма, създадена от медиците, за да се вкарва обществото в рамки, удобни за тези, които го управляват. Правилно е човек да бъде двуполов на духовно ниво, за да може да развива пълния потенциал на своята душа. 
   Според окултизма (обратно на мозъчните хемисфери, които са лява - мъжка и дясна - женска) лявата част на тялото е женска, а дясната част на тялото е мъжка. Това на пръв поглед се долавя от обстоятелството, че лявата част на тялото е по дребна, дясната - по едра. Същото е при лицето - лявата му част е по нежна, за разлика от дясната. При ръцете лявата има по фини пръсти и може да извършва по-фини манипулации, а дясната ръка е водеща за цялото тяло. Аналогично е с краката. 
    Да се върнем на Леонардовата рисунка. Според Атле Нес "Въплътения ангел" е "особена възхвала на мъжката сила и потентност" (1, с. 254), тоест този автор игнорира женствеността в творбата, макар че образът е с женски гърди. Според мен този подход не е правилен. 
    На мнение съм, че в това отношение изследователят Чарлс Никъл се е изразил точно: "фигурата, която виждаме днес " е "едновременно сексуална и духовна, мъжка и женска, грешник и светец - сякаш разрешава всички конфликти  в нашия разделен и несигурен живот." (2, с. 450) Само ще вметна, че от този цитат също виждаме, че Леонардовата скица правилно е базирана на основния херметически принцип за противоположностите. Този принцип важѝ и за давата пола - мъжки и женски, защото вече обяснихме, че те са противоположни, важѝ и за съвместяването на физическото с духовното.
    Бих допълнила Никъл, че в много отношения разделенията и несигурността в живота произтичат от конфликтите между двата пола. Днес на властимащите им е удобно на световно ниво да всяват раздор и война между половете. По този начин основната клетка на обществото - семейството не може да се стабилизира. Освен това, ако мразим противоположния пол без да го почитаме, то попадаме в неразбирателство с половината наша същност, защото, както вече обяснихме по-горе, и двата пола присъстват в човека.
    Да поразсъждаваме защо дясната ръка на ангела в плът и кръв сочи нагоре само с показалец, а лявата ръка, придържаща воала, е поставена на сърцето. Според мен лявата ръка на сърцето означава, че трябва да се стремим винаги към откровеност и "с ръка на сърце" да мислим и говорим само Истината. В същото време мисля, че единият пръст на дясната ръка, който сочи нагоре на първо място ни показва Бог. Тази поза на дясната ръка е отражение на основния Вселенски закон: "Един е всички, всички сме Едно." Или казано по-просто - Бог е в нас  и ние сме в Него единени. Ето защо, на първо място, всеки от нас трябва да се едини, събере сам в себе си, тоест да примири и интегрира двата пола в себе си, за да стане цялостен човек. След това, ние хората трябва всички заедно да се обединим, за да постигнем единение в едно пълноценно общество. Само обединени в едно можем всички заедно да се единим в Бог. Тогава бихме почувствали пълнотата на и физическо, и на духовно ниво. 
      Докато четях книгата на Чарлс Никъл - "Леонардо:полетите на мисълта", ми направи впечатление една негова вметка; той пише, че когато картината на Да Винчи била изложена пред публика за първи път в наше време, тя предизвикала "сензация" и "оттогава насам занимава не само учените, но и психиатрите". (2, с. 448) 
     Допускам, че е възможно психиатрите да са заинтригувани от андрогинноста в картината, като начин да си обяснят андрогинноста в реалния живот. Причината е, че днес психиатричните болници "изобилстват" от хермафродити, които поради наличие на полови белези и на двата пола, се объркват и сами не знаят към кой пол да се причислят. Става въпрос и за жени в женските отделения на психиатриите, които имат напълно нормален женски полов орган и гърди; дори някои от тях са родили деца. Проблемът при тях е наличието на частично проявен мъжки полов орган. Той им създава неудобство, защото произвежда тестостерон, въпреки че не функционира напълно. Наличието на тестостерон прави тези индивиди напористи, тоест те започват да "налитат" на жени и да търсят полови контакти с тях. Тези хермафродити понякога сами се причисляват към пола "джендър". Но това, което прави особено впечатление в тях е че са доста красиви, освен това имат развити и рационална мисъл, и интуиция. Поради това те притежават особен вид вродена природна интелигентност, макар че ги считат за психично болни. 
     Привършвайки настоящото изследване констатирам, че до момента, оставаме с впечатление, че картината "Въплътения ангел" на Леонардо да Винчи е актуална и днес. В нашето съвремие ние още не сме се единили вътре в себе си, не сме се единили като общество, не сме единни с Бог. Все още всичко предстои. Все пак аз съм оптимист, че идеята за андрогинноста е вечна тема. Може би Леонардо е бил провокиран да изобрази "Въплътения ангел" по този начин, защото самият Да Винчи е имал андрогинна красота. Той е бил висок, снажен и много красив. Многократно е обвиняван в хомосексуалност, макар че цялото творчество и въображение на гения показват, че той е бисексуален човек, който успешно е развил качествата на своето сърце и своя ум. Най-голямо доказателство за това е умението му да си служи и с двете ръце. Пример са неговия почерк и способността му да пише огледално от дясно на ляво с лява ръка. 
     Завършвам с една последна особеност на картината "Въплътения ангел". Тя има още едно приложение, въпреки своята скандалност. Послужила е като скица за реализация на картината "Йоан Кръстител", също творба на Да Винчи. Този факт отново е бил провокативен за тогавашното общество.  




Използвани източници:

1. Нес, Атле. Леонардо да Винчи, изд. Светлана Янчева - Изида ЕООД, С. 2019
2. Никъл, Ч. Леонардо: полетите на мисълта, изд. "Изток-Запад", С. 2021
3. Снимките са от Интернет.
 
 
     
      

1 коментар:

  1. По принцип сме бисексуални. Чел съм, че преди атлантите сме били двуполови. Аз самият съм бисекс

    ОтговорИзтриване