сряда, 18 ноември 2015 г.

Тайното знание и свещеността във формата на класическата цигулка


фиг. 1

   Общодостъпна е идеята, че формата на класическата дървена цигулка следва формата на женското тяло. Подробно разгледана тази идея засяга виждането, че овалната форма на инструмента съответства на закръглената форма на бюста в горната част и ханша в долната част при жената. Стеснението между двата овала на цигулката кореспондира на тънката и крехка женска талия. Заради тази публично наложена представа, множество артисти се вдъхновяват по сходен начин:


фиг. 2


фиг. 3


фиг. 4


фиг. 5


фиг. 6


фиг. 7


фиг. 8


фиг. 9


фиг. 10


   Честа практика на просветлените умове, обаче е те да скриват съществена познавателна информация, като се извиняват, че масовото съзнание не е готово за пълната истина, тоест обикновените хора биха се шокирали, ако им се разкрият наготово всички тайнства на духовното познание, защото средностатистическият човек не би разбрал специфична информация, изискваща разширяване на мирогледа, разкрепостяване на съзнанието, преодоляване на битуващи стереотипи и предубеждения. 
   Примери за това има много. Ето един: масите мислят, че понятието "тамплиер" произлиза от думата temple - замък (англ.). Но само малцина знаят, че "тамплиер" идва от българското "там приел", когато богомилите са завещавали своята доктрина на тамплиерите. 

фиг. 11


   Друг пример: масите знаят, че кръвта на аристократите се нарича "синя" само метафорично, с цел да се изрази, че те се отличават от обикновените хора и са отделна обществена прослойка. Но на обикновените хора не се обяснява защо аристокрацията е различна и затворена за простолюдието в своето обкръжение. Народът не се и замисля защо е така. А просветените разчитат точно на това, че масите не са научени да мислят и виждат, а умеят единствено да заучават информация, която им се предлага. Затова единици знаят, че синята кръв действително съществува и притежава синкаво-виолетов оттенък, заради голямото количество естествен цинк, който тя съдържа. Крие се, че аристократите са различни от нас, заради качествата на кръвта си. 


фиг. 12


   Изложените по-горе примери малко ни отклониха от съществената тема. Счетох за необходимо да ги споделя, за да покажа, че във всяко познание винаги има двойнственост: едно общодостъпно твърдение и второ, което допълва първото или се различава от него. Второто твърдение е достъпно само за просветени. Ако непросветен се докосне до него, обикновено го подминава с недоверие, защото съзнанието му не е готово да го приеме. 
   Въпреки това в множество случаи обикновени хора сами откриват прикрити или завоалирани истини. Такива хора сами са успели да постигнат по-високо ниво на просветление, развили са у себе си разсъдливост и наблюдателност. Тайното познание си има характерно свойство: то се открива само на напредничави умове и прозрели души доколкото са в готовност да го асимилират. 


фиг. 13
  
  Подобен е случаят с вторичното схващане относно формата на цигулката. То е достъпно само за просветени умове. Интересно е, че то не противоречи на първичното сващане (фиг. 2 - 10), а го допълва и обогатява. Също втората част от това познание е в хармония с идеята, че формата на инструмента следва тази на жената. Обаче ако трябва да визуализираме знанието, то изглежда по следния начин: 

фиг. 14






худ. Мария Илиева
фиг. 15



   Питам се колко обикновени умове (като моя) биха се досетили да разделят цигулката по дължина на 2 еднакви симетрични части и да ги наложат една до друга откъм гърбовете. На мен това винаги ми е убягвало. Но го видях в картина... на български художник! (фиг. 15) След като Мария Илиева беше "подхвърлила" това изображение, аз бях значително улеснена, за да открия и проумея скритото символично значение на нейната творба. Разбира се, беше ми нужно малко въображение и креативно мислене. Звучи стряскащо, но формата, която се получава следва тази на женските гениталии. (фиг. 14) А защо не? Те са символ на плодородие. Допускам, че уголемяването в кръглата част е разширението, което жените получават като разкритие при раждане. Тази особеност допълнително акцентира идеята за плодородие. То от своя страна е символ на непрекъснато обновление в природата, на непреривния живот. Процесът на раждане с появата на нов живот е най-ценен и свещен за човечеството. S - образните линии от двете страни в разполовената цигулка вероятно маркират разположението на яйчниците при жената. Сигурно са загатнати защото те са основен орган у жената, чрез който се случва чудото на майчинството. 
   По-рано винаги съм се чудила какви са тези ъгловати образувания по цигулките? :) (фиг. 16) С какво допринасят те за съвършен звук? Е, вероятно са значими за благозвучието. Но успях да си изясня, че те също допринасят за визуалната символика, скрита в инструмента. 

фиг. 16


   В тайното знание темата за плодородието е основоположна, тъй като всички добродетели и качества в човека произтичат след като той се появи в света. Затова познанието твърди, че "всичко е в жената". Във философията и изкуството основните идеи за добро, етика, естетика, красота също са част от женското начало и интелигентност. Казано накратко, силният мъжки разум и гений се вдъхновява, възпява и твори чрез всичко, което е заложено в женствеността. 

фиг. 17

   Да разгледаме по-детайлно картината на българския художник Мария Илиева. (фиг. 15) В нея идеята за плодородие, фино е намекната също от мравка, която носи тиквена семка. Тиквени семки се виждат и в тялото на цигулката, направена от тиква, а не от дърво. 
   На картината (фиг. 15) и изображението на фиг. 14 се съдържа още информация относно Вселенските закони, с които си служи и Учителя Петър Дънов в беседите си. По-конкретно: 1 цигулка, която е разполовена на 2 съответства на разполовяването на единицата на две. Според Вселенските (окултните) закони числото 2 отговаря на женското начало, а числото 1 - на мъжкото начало. Следователно двете половини на инструмента съответстват количествено на числото 2. Числото 2 обозначава жената, която следва мъжа и е част от него - числото 1. 



   






вляво фиг. 18, Гриф на цигулка

вдясно фиг.19 Символи на свещената женственост в храмовата архитектура





     Според мен символите в изящната овална форма на цигулката, нейното нежно и меко звучене съответстват на изяществото и закръглеността на женската фигура, на нежния и мек женски глас. Този инструмент изцяло е посветен на всичко красиво и деликатно, с което се отличава женствеността. Логично е музикален инструмент да крие в себе си подобна символика. Та нали почти всички форми главно в архитектурата (фиг.19, 20, 21), а понякога и в останалите жанрове на изкуството (фиг. 22, 23) символизират плодородие или зачатие като наподобяват женски и мъжки форми или гениталии. Човек наподобява или имитира постиженията на Майката Природа във всичко, което изобретява и твори. 


фиг. 20



фиг. 21


фиг. 22


фиг. 23

     Очевидно е, че тайните символи, скрити в цигулката са сакрални. Те са част от свещената женственост и разкриват нейни качества. Тази характерна особеност превръща класическата дървена цигулка в свещен музикален инструмент, а свиренето на него - в свещенодействие. (фиг. 24)
Затова информацията, изложена в настоящата творба би трябвало да ни обогатява и вдъхновява, без да подбужда изкуствено вменени предразсъдъци. 

Схема на резониращия звук в кухината на цигулката, 
следващ закономерностите на Питагоровата теорема
фиг. 24


      Нека не забравяме, че нашият учител Петър Дънов, като представител на Всемирното Бяло братство на Земята е свирил и композирал окултна музика на цигулка. (фиг. 25, 26 и клиповете към тях)




фиг. 25

  Приживе Учителят е твърдял, че единственият светски музикант, който е успял да постигне окултно изпълнение, благодарение техниката на своите пръсти - това е Николо Паганини. (фиг. 27 и клипа към нея)



фиг. 27


   Любопитен факт за Учителя Беинса Дуно е, че единственото имущество, притежавано от него до смъртта му са костюмът, който е носил и неговата цигулка. 












Няма коментари:

Публикуване на коментар