худ. Мария Илиева
фиг. 15
Питам се колко обикновени умове (като моя) биха се досетили да разделят цигулката по дължина на 2 еднакви симетрични части и да ги наложат една до друга откъм гърбовете. На мен това винаги ми е убягвало. Но го видях в картина... на български художник! (фиг. 15) След като Мария Илиева беше "подхвърлила" това изображение, аз бях значително улеснена, за да открия и проумея скритото символично значение на нейната творба. Разбира се, беше ми нужно малко въображение и креативно мислене. Звучи стряскащо, но формата, която се получава следва тази на женските гениталии. (фиг. 14) А защо не? Те са символ на плодородие. Допускам, че уголемяването в кръглата част е разширението, което жените получават като разкритие при раждане. Тази особеност допълнително акцентира идеята за плодородие. То от своя страна е символ на непрекъснато обновление в природата, на непреривния живот. Процесът на раждане с появата на нов живот е най-ценен и свещен за човечеството. S - образните линии от двете страни в разполовената цигулка вероятно маркират разположението на яйчниците при жената. Сигурно са загатнати защото те са основен орган у жената, чрез който се случва чудото на майчинството.
По-рано винаги съм се чудила какви са тези ъгловати образувания по цигулките? :) (фиг. 16) С какво допринасят те за съвършен звук? Е, вероятно са значими за благозвучието. Но успях да си изясня, че те също допринасят за визуалната символика, скрита в инструмента.
фиг. 16
В тайното знание темата за плодородието е основоположна, тъй като всички добродетели и качества в човека произтичат след като той се появи в света. Затова познанието твърди, че "всичко е в жената". Във философията и изкуството основните идеи за добро, етика, естетика, красота също са част от женското начало и интелигентност. Казано накратко, силният мъжки разум и гений се вдъхновява, възпява и твори чрез всичко, което е заложено в женствеността.
фиг. 17
Да разгледаме по-детайлно картината на българския художник Мария Илиева. (фиг. 15) В нея идеята за плодородие, фино е намекната също от мравка, която носи тиквена семка. Тиквени семки се виждат и в тялото на цигулката, направена от тиква, а не от дърво.
На картината (фиг. 15) и изображението на фиг. 14 се съдържа още информация относно Вселенските закони, с които си служи и Учителя Петър Дънов в беседите си. По-конкретно: 1 цигулка, която е разполовена на 2 съответства на разполовяването на единицата на две. Според Вселенските (окултните) закони числото 2 отговаря на женското начало, а числото 1 - на мъжкото начало. Следователно двете половини на инструмента съответстват количествено на числото 2. Числото 2 обозначава жената, която следва мъжа и е част от него - числото 1.
вляво фиг. 18, Гриф на цигулка
вдясно фиг.19 Символи на свещената женственост в храмовата архитектура
Според мен символите в изящната овална форма на цигулката, нейното нежно и меко звучене съответстват на изяществото и закръглеността на женската фигура, на нежния и мек женски глас. Този инструмент изцяло е посветен на всичко красиво и деликатно, с което се отличава женствеността. Логично е музикален инструмент да крие в себе си подобна символика. Та нали почти всички форми главно в архитектурата (фиг.19, 20, 21), а понякога и в останалите жанрове на изкуството (фиг. 22, 23) символизират плодородие или зачатие като наподобяват женски и мъжки форми или гениталии. Човек наподобява или имитира постиженията на Майката Природа във всичко, което изобретява и твори.
фиг. 20
фиг. 21
фиг. 22
фиг. 23
Очевидно е, че тайните символи, скрити в цигулката са сакрални. Те са част от свещената женственост и разкриват нейни качества. Тази характерна особеност превръща класическата дървена цигулка в свещен музикален инструмент, а свиренето на него - в свещенодействие. (фиг. 24)
Затова информацията, изложена в настоящата творба би трябвало да ни обогатява и вдъхновява, без да подбужда изкуствено вменени предразсъдъци.
Схема на резониращия звук в кухината на цигулката,
следващ закономерностите на Питагоровата теорема
фиг. 24
Нека не забравяме, че нашият учител Петър Дънов, като представител на Всемирното Бяло братство на Земята е свирил и композирал окултна музика на цигулка. (фиг. 25, 26 и клиповете към тях)
фиг. 25
Приживе Учителят е твърдял, че единственият светски музикант, който е успял да постигне окултно изпълнение, благодарение техниката на своите пръсти - това е Николо Паганини. (фиг. 27 и клипа към нея)
фиг. 27
Любопитен факт за Учителя Беинса Дуно е, че единственото имущество, притежавано от него до смъртта му са костюмът, който е носил и неговата цигулка.
|
Няма коментари:
Публикуване на коментар